Øvelsesprogrammer

Her følger diverse øvelsesprogrammer specielt til hænder og håndled.

Programmerne er opdelt efter øvelser med og uden modstand. Med modstand menes, at der skal bruges kraft i moderat omfang til at udføre øvelserne. Modstanden opnås ved brug af træningsredskaber som kan købes på nogle apoteker, www.kcpedersen.dk eller en almindelig husholdningselastik som vist ved nogle øvelser.

Hvis du har nogle problemer med dine hænder, vil jeg anbefale, at du inden du træner med disse øvelser, taler med enten din læge eller terapeut, så du er sikker på at du ikke overbelaster dine hænder og håndled.

Inden du påbegynder et øvelsesprogram, er det vigtigt at varme op, så cirkulationen i arm/arme er optimal.

Opvarmningen kan gøres ved at du sidder ved et bord, har en tør klud i hånden og laver store cirkelbevægelser (tørrer bordet af). Det er vigtigt, at der er god fart på, og at du varmer op i mindst 5 minutter, gerne 10. Herefter fortsætter du med et af de beskrevne programmer

ØVELSER FOR HÅNDLED OG UNDERARM UDEN MODSTAND.pdf

Øvelser uden modstand for fingre.pdf

Øvelser med modstand for fingre v.pdf

ØVELSER TIL UDSPÆNDING AF FINGRE, HÅD OG ARM.

ØVELSER MED TRÆNINGS ELASTIK

HÅNDØVLESER TIL GIGTRAMTE

 

Vi har nye øvelser i nyt format - se dem her:

 

Øvelser uden modstand for håndled og fingre

Øvelser med håndtræninsbolde og æg